Nieuwe software, waarmee roosters voor bus- en trambestuurders worden gemaakt, zorgt voor grote onrust bij het personeel van ov-bedrijven GVB in Amsterdam en HTM in Den Haag. Dat meldt de krant NRC.
De nieuwe planningssoftware van het Canadese bedrijf Giro werd vorig jaar in Den Haag ingevoerd en twee maanden geleden in Amsterdam. Het systeem werkt met behulp van kunstmatige intelligentie. Personeel beklaagt zich in de krant onder meer over verlof dat last minute geweigerd wordt, vroege diensten die ongevraagd opgevolgd worden door een avonddienst en vooral toegenomen werkdruk.
Volgens Jelmer Hoogland van de vakbond CNV hebben ook reizigers last van het nieuwe systeem. "De rit-uitval is hoger, en die is al hoog door het enorme personeelstekort." De vakbond stelt een ultimatum. "Als de roosterproblemen voor het einde van het jaar niet zijn opgelost volgen acties", zegt Hoogland in de krant.
Meerdere keren aangekaart
Tijmen van Wijngaarden van de SP in de Haagse gemeenteraad reageert op berichtenplatform X niet verrast op het artikel van NRC. "De roostersoftware bij de HTM leidt tot onregelmatige diensten, hogere werkdruk en rituitval", schrijft hij. "Dit gaat ten koste van werknemers en reizigers in het OV. SP Den Haag heeft dit meerdere keren aangekaart maar zowel de HTM-directie als het stadsbestuur weigeren dit op te lossen."